Till senaste kommentaren

Playstation 5 Supply Drop Uppdatering

Playstation 5 Supply Drop! 
Idag släppte vi Playstation 5 Standard Edition på hemsidan vid följande tid: 
  • 09:30
Och det gick superfort! Tyvärr blev systemet överbelastat för att ni var så exalterade och alla enheter är nu uppbokade och sålda. 
  • Vi kommer gå igenom för att kontrollera om vissa kunder köpt enheter förut, och om så är fallet kommer de avbeställas för att gå till kunder som har placerats i kö pga. överbokning. 
  • De som har en order där vi inte idag har varan i lager kommer hamna i kösystem inför kommande leveranser, så har ni en order så gäller den om ni önskar behålla den. 
Vi ber er att ha överseende med detta och gör allt vi kan för att få fler enheter från leverantörer i framtiden för fler släpp. 

Kommentarer

  • Jag har pratat med flera personer som var inne på sidan 9.30 och ingen har sett att det släppt några ps5 överhuvudtaget på sidan. Att ni dessutom ställde in alla tider gör ju att vi som satt och refreshade sidan inte tror på att det funnits några konsoler.
    Stefan
  • Min beställning gick igenom men i mejlet så står de att den inte kan skickas för den inte finns i i lager?
    Patrick Albertsson
  • Hur gick det till?! Ni skulle ju släppa några hundra per klockslag?!
    Oskar
  • Om man lyckades göra en order som gick igenom under supply droppen men det står såhär:

    "Leveransen är inte redo att paketeras då följande produkter saknas i lager:
    • "ordernummer" saknas i lager. Vi har i dagsläget inte ett bekräftat leveransdatum.

    Betyder det att man hamnat i kö istället?
    Carl-Johan Nyblom
  • Det var ju lite olyckligt kommunicerat det här.

    Jag tolkade er kommunikation som att ni skulle släppa ett antal PS5 i vågor, dvs ett visst antal konsoler vid de tre olika tidpunkterna. Jag trodde att ni gjorde så här för att göra det lättare för kunder att planera.
    Det är uppenbart när jag läser kommentarerna på Facebook att jag inte är ensam om att ha tolkat det på det här sättet.

    Men nu så släppte ni alla vid 0930. Jag missade 0930 p.g.a jobbet men tänkte att jag försöker 1030, vilket jag nu förstår inte är någon idé.

    Jag är väldigt förvånad över att ni trodde att det skulle finnas några exemplar kvar efter 0930 om ni släpper allt samma tid.

    Jag föreslår att ni antingen kommunicerar EN tid när nya exemplar släpps för beställning, eller så delar ni upp antalet exemplar under dagen.


    Mattias
  • Hej vi beställde Playstation 5. Och jag ser att klarna har reserverat belopp (två gånger).

    Jag har dock ingen order nummer eller liknande 
    Hjälp!

    John
  • Ursäkta men ni hade ju 3 tider där ni skulle släppa ett antal åt gången, men nu säger ni att alla produkter är slut? Hade det något med överbelastningen att göra eller ”råka ni sätta alla på försäljning direkt”? Dessutom var det mycket svårt att hitta var man kunde köpa produkten då den inte dök upp när man sökte efter den, utan under kategorin ”Bästsäljare” som nu inte ens finns kvar. Förstår att ni inte kan rå för trycket från tusentals kunder på hemsidan men vill bara få svar på dessa frågor.
    Neo Holgersson
  • Hur kan alla vara fullbokade redan nu och hålltiderna inställda när ni skulle släppa dem i olika omgångar?
    Micke
  • Lade en beställning och betalade. Pengar har dragits men sidan står bara och "snurrar"... Vad innebär det? Kan inte se köpet under mina beställningar.
    Jimmy
  • Hej. Betyder det att det inte kommer några mer drops under dagen?
    Joakim Rosén
  • Varför spred ni inte ut försäljningen av varan till de olika tiderna som ni skrev om igår?
    Johannes
  • Hej! Hur vet jag om min order finns i lager då?
    Marcus
  • hej va det bara 0930 ni släppte ps 5 o måste man logga in för att få chansen

    mattias
  • Detta har tyvärr skötts extremt dålig enligt mig.

    1). Ni skulle släppa x hundra åt gången, men tydligen så gjorde ni allt direkt istället?
    2). Även om man kom till betalsätt så buggar den ut (skickade mig inte vidare till att verifiera paypal betalningen, utan slängde mig endast till första sidan, men påstod att jag hade köpt en så det gick inte att göra något nytt försök)
    3). Er kundsupport kunde ej hjälpa att slutföra betalningen på skapad men ej slutförd beställning.
    4). Er Kundsupport fick uppenbarligen ingen information om att det inte skulle bli mer släpp, så de lämnade dessutom ut felaktig information.
    Christopher
  • Jag lyckades beställa ett system men den har varit fast på den "snurrande W" sidan nu i över en timme. Pengarna har dragits men ingen bekräftelse.

    Ska jag ta det som att jag fick ett PS5 eller nej?

    Jag förstår helt och hållet att det kommer ta ett tag att gå igenom alla köp men jag vill bara vara säker!
    Anton Forsberg
  • "alla enheter är nu uppbokade och sålda"

    Hur kunde det bli så här?

    Trodde inte det hela skulle fungera som ett nytt tillfälle att ställa sig i kö. Inte så konstigt att allt tog slut 9:30 om alla som köpte efter att det blev slutsålt i systemet automatiskt placerades i en kö.

    Borde väl ha varit att alla som lade en order efter det blev slutsålt får sin order annullerad och måste vänta tills nästa släpptid 10:30 eller 13:30. Att det blev högt tryck på sidan tror jag inte precis kom som en överraskning.

    Eller har jag missuppfattat hela konceptet med tre släpptider?
    Kim
  • Så vi som fått igenom en beställning vid 930 i morse och fått Mail om att varan inte finns i lager, vi kommer inte att få PS5an nu? 

    Erik L
  • Hej allihopa,

    Då systemet överbelastades på grund av högt tryck vid 09:30 så släppte systemet igenom fler ordrar än vad våra begränsningar som satts klarade av.
    Muren rämnade helt enkelt.
    Då vi redan då hade mer beställningar än produkter, så fanns det inte produkter kvar till släppen 10:30 och 13:30.
    Det är tyvärr resultatet av ett tekniskt fel och vi beklagar att det inte höll och kommer ta det vidare till berörda avdelningar för att förebygga att detta händer igen.
    Efter lite efterforskningar har produkter som RTX kort, släppts på detta viset tidigare för att testa funktionen och då fungerat utan problem trots högt tryck.

    Om man har fått en orderbekräftelse där det står att varan inte finns i lager, placeras man då i en reservationskö inför kommande leveranser.

    Detta är inget som var planerat, men beslutades att låta dessa ligga.
    Vill man inte behålla sin bokning om den är förbetald med förhoppningen att få en vara som fanns i lager kan man kontakta vår support på support@webhallen.com för att avbeställa och få återbetald eller gå in i sin profil och avbeställa.
    Annars kommer man tilldelas en konsol i den ordning som man kom i ordersystemet.

    Har det gjorts en reservation via bank eller Klarna eller dragits pengar och ni inte fått en orderbekräftelse, får ni även där kontakta vår support med utdrag och uppgifter som användes vid köpet så vi kan lokalisera detta.

    Då överbelastningen skedde väldigt fort så jobbade vi så snabbt vi kunde internt för att bekräfta informationen, och vår kundtjänst gav den informationen dom hade vid kontakttillfälle.
    Om felaktig information har delats ut så beklagar vi detta, men kan bara hänvisa till att dom informerade kunder med den informationen dom hade fått vid det tillfälllet.

    Vi kommer att ta detta på stort allvar och undersöka internt vad som kan ha påverkat systemets begränsningar, men i det här fallet var inte systemet med på det tryck som skedde.

    Förhoppningen är att vi kan komma ut med mer detaljerad information under kommande dagar för att förtydliga, och ber om ert överseende att det inte alltid blir som man tänkt.

    Önskar er alla en trevlig helg och tackar för er feedback.
    Elvina
  • Jag gjorde ju misstaget att låta en gammal förhandsbokning från april 2019 gå till en kompis när PS5:an släpptes. Så nu kan jag inte beställa från Webhallen........Känns ju lite sådär när det är över ett år sen. Jag förstår systemet för att slippa scalping. Kan tycka det är ett riktigt bra system faktiskt. För min del handlade det ju inte om scalping överhuvudtaget.

    PS5an såldes med försäkring och står inte i mitt namn överhuvudtaget. Bara bokningen. Kan man göra något åt det?
    John Nilsson
  • Hej John,

    Ja det är ju såklart tråkigt.
    Tyvärr kan vi inte göra något åt det i nuläget då scalpers också skulle kunna ange samma orsak. Du får nog helt enkelt beställa en till från någon av våra konkurrenter.
    Vi hoppas på att bristen löser sig snart.

    Ha en bra dag!
    Liisa
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.