Bedrägeri eller feature?

Hej på er! Beställde en chromecast häromdagen som skulle levereras med Instabox. Idag har jag fått sms som säger att jag ska följa en länk och logga in med mobilt BankID för att få se fraktstatusen och få min kod för att få se min beställning från er. Låter oerhört skumt och inte minst sagt suspekt. Är detta ett bedrägeriförsök eller har ni sagt till Instabox att ni kräver BankID för att få infon?
Sebastian Karlsson

Kommentarer

  • Hej Sebastian!

    Instabox använder Bank-ID som legitimering för att säkerställa så att det är rätt person som får ta del av frakthandlingarna.
    Alexander
  • Hej,
    Jag har också fått sånt meddelande och är inte sugen på att bekräfta med bank id. Har ni andra sätt
    Hälsningar
    Gunilla
    Gunilla
  • Hejsan Gunilla,

    Då får du välja ett av våra andra leveransätt. Det Instabox som kräver BankID och vi kan inte ändra på det.
    Liisa
  • Tycker det är bra alternativ att använda BankID, men ni kanske ska ta detta till Instabox och be dem lägga till Freja eID?
    Alexander
  • Märkligt då jag hämtat andra produkter i Instabox utan att behöva logga in med mitt BankID för att bekräfta att det är jag som beställt varorna.

    Karl
    Karl Ten
  • Hej Lisa!
    Ni skriver att det är Instabox som kräver att man ska legitimera sig med BankID, men Instabox skriver i sitt utskick följande
    "Webhallen har begärt att vi verifierar din identitet"
    Så vem är det som kräver vad? Eller är det egentligen ingen av er som kräver det utan ni tror bara att den andra  kräver det?
    Karl
    Karl Ten
  • Hej Karl,

    Nej det är Instabox som kräver.
    Liisa
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.